Δείτε το Trailer:
Συμμετείχαν οι μαθητές και μαθήτριες της Δ΄ τάξης:
Μαρίζα Αποστολίδου, Εύη Ζώτου, Αντώνης Θεοφάνης, Αντωνία Καπερνάρου, Άννα Κεσόγλου, Ειρήνη Μπαλάση, Αριέτα Μπέκιο, Γιώργος Παΐσιος, Δημήτρης Πετρόπουλος, Βασιλική Σάρακα, Γρηγόρης Σούρδης, Ευθύμης Ψεβεδούρος
Σύνοψη / Περίληψη ταινίας
Πώς ζωντάνευε ο πηλός στα αρχαία χρόνια και γινόταν αγγείο, πιάτο, κούπα, ακόμα και άγαλμα; Με ποιον τρόπο αυτή η αρχαία τεχνική της αγγειοπλαστικής συνδέεται με το σήμερα; Ο κεραμοποιός Χαράλαμπος Γκούμας, ίσως ο τελευταίος στο είδος του, μας ξεναγεί στον κόσμο της γλυπτικής κεραμικής. Ανοίγει το εργαστήρι του και μας καλεί να τον ακολουθήσουμε σε ένα ταξίδι αναζήτησης του παρελθόντος και, μεταδίδοντας την πνοή μας, να ζωντανέψουμε τις κεραμικές δημιουργίες του.
Δείτε την ταινία:
Αποτίμηση
Το πιο ενδιαφέρον μέρος του έργου ΚΙ.ΝΕ.Τ.Ε., τόσο για τα παιδιά που συμμετείχαν όσο και για τη συνοδό εκπαιδευτικό, ήταν το πενθήμερο κινηματογραφικό εργαστήριο που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου κατά το διάστημα 13-17 Φεβρουαρίου 2023. Το θεωρητικό μέρος του εργαστηρίου καθώς και όλη η προετοιμασία για την κινηματογράφηση πραγματοποιήθηκε σε αίθουσα του 6ου Δημοτικού Σχολείου Αιγάλεω, προτού ακολουθήσουν τα εξωτερικά γυρίσματα.
Η σκηνοθέτις Διονυσία Κοπανά εκπαίδευσε και καθοδήγησε 12 μαθητές και μαθήτριες της Δ΄ τάξης του σχολείου μας στη γλώσσα του κινηματογράφου και στις τεχνικές του ντοκιμαντέρ. Το εργαστήριο ξεκίνησε με το απαραίτητο θεωρητικό μέρος σχετικά με τους ορισμούς για τον κινηματογράφο, την ταινία και το ντοκιμαντέρ, κατάλληλα προσαρμοσμένο για παιδιά. Συνεχίστηκε τη δεύτερη ημέρα με τις ιδιαίτερες τεχνικές που χρησιμοποιούνται στην κινηματογράφηση μιας ταινίας, με ορισμούς όπως είναι το ‘κάδρο’ ή το ‘πλάνο’, που ακούγαμε για πρώτη φορά. Τα παιδιά προετοιμάστηκαν για μια συνέντευξη παίρνοντας εναλλάξ τους ρόλους του συνεντευξιαζόμενου και του σκηνοθέτη, του εικονολήπτη και του ‘μπούμαν’, επιλέγοντας το πλάνο τους και τη γωνία λήψης.
Συζητώντας κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου για την περιοχή μας και τα ιστορικά στοιχεία της που είναι ακόμα ‘ζωντανά’, καταλήξαμε ότι το θέμα του ντοκιμαντέρ μας θα είχε σχέση με την κεραμική. Εμπνευσμένοι από τα αγγεία που βρέθηκαν κατά τις εργασίες κατασκευής του σταθμού Μετρό Αιγάλεω, τις προθήκες του οποίου είχαμε μελετήσει σε επίσκεψή μας, κι από όσα μάθαμε για την αγγειοπλαστική τόσο στο Μουσείο Ακρόπολης όσο και στα προηγούμενα μαθήματα ιστορίας της τάξης, καταλήξαμε πως το θέμα του ντοκιμαντέρ μας θα ήταν η επιβίωση της γλυπτικής κεραμικής από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.
Είχαμε ήδη επικοινωνήσει με τον κεραμοποιό Χαράλαμπο Γκούμα, ο οποίος διατηρεί εργαστήρι γλυπτικής κεραμικής στο Αιγάλεω. Την τρίτη ημέρα του κινηματογραφικού εργαστηρίου, επισκεφτήκαμε τον κο Γκούμα για το γύρισμα μιας συνέντευξης μαζί του. Τα παιδιά είχαν προετοιμάσει ερωτήσεις που θα κάναμε στον κο Γκούμα και είχαν μοιράσει ρόλους για να υποστηρίξουν την κα Κοπανά στην κινηματογράφηση. Η συνέντευξη κύλισε ομαλά και η κινηματογράφηση ολοκληρώθηκε σε λίγες ώρες, με πλάνα στον εσωτερικό χώρο του εργαστηρίου κεραμικής καθώς και στον εντυπωσιακό εξωτερικό χώρο που είναι γεμάτος με αγάλματα από την ελληνική μυθολογία. Παιδιά και εκπαιδευτικοί εντυπωσιάστηκαν από τα γλυπτά του κου Γκούμα και αποκόμισαν γνώσεις και εμπειρίες από όλη τη διαδικασία κινηματογράφησης.
Οι επόμενες μέρες του κινηματογραφικού εργαστηρίου που συνεχίστηκε στο σχολείο, αφιερώθηκαν σε συζητήσεις για το υλικό της συνέντευξης, για πιθανούς τίτλους της ταινίας μας, για εντυπώσεις που έμειναν στα παιδιά. Είδαμε ορισμένα κομμάτια από το υλικό που τραβήξαμε στο κεραμοποιείο. Επίσης, παρακολουθήσαμε άλλα ντοκιμαντέρ της κας Κοπανά, για να καταλάβουμε τη σημαντική δουλειά που έπρεπε να ακολουθήσει, το μοντάζ.
Η επιλογή των 12 μαθητών και μαθητριών και από τα δύο τμήματα της Δ΄ τάξης έγινε με κλήρωση 6 παιδιών από κάθε τμήμα, αφού πρώτα είχαν γίνει δηλώσεις ενδιαφέροντος από τις οικογένειες. Βέβαια, η πλειονότητα των παιδιών ήθελε να συμμετάσχει στο κινηματογραφικό εργαστήριο αφού φαινόταν τόσο δελεαστικό και ενδιαφέρον, αλλά δυστυχώς έμειναν εκτός λόγω του περιορισμού στα άτομα. Τα 12 παιδιά που συμμετείχαν ενθουσιάστηκαν από την όλη διαδικασία, απόλαυσαν τις νέες γνώσεις και τη δημιουργία της ταινίας τους.